ERHVERVSINDRETNING

STÅR DIN VIRKSOMHED OG OVERVEJER ERHVERVSINDRETNING? 

Ved mig får du mere end en moderigtig indretningsløsning til din virksomhed. Jeg hjælper dig med at synliggøre de værdier din forretning vil sende til omgivelserne. Forkerte signaler kan få både kunder og ansatte til at vælge en anden virksomhed. De rigtige signaler kan der imod få kunder og dygtige medarbejdere til at vælge netop din virksomhed.

Indretning af rummene handler også om arbejdsmiljø. Attraktive omgivelser giver mindre fravær på grund af sygdom = færre omkostninger. Det er vigtigt, at der skabes de bedste betingelser for at mennesker fungerer og trives i det arbejdsmiljø de opholder sig i.

Med mere end 20 års erfaring og en baggrund i arkitekt- og ingeniørbranchen, vil du opleve at der i mine indretningsløsninger er tænkt på helheden. Løsninger bliver til i tæt samarbejde mellem dig og din virksomhed og mig som rådgiver. Du får skræddersyede indretningsløsninger hvor funktioner, arbejdsmiljø og design er tænkt ind.

Jeg giver dig indretningsløsninger du ikke vidste du kunne få. Gå på opdagelse på min side og lad dig inspirere af indretningsopgaver jeg tidligere har lavet for andre virksomheder.

 



FACTORY LODGE. LOLLAND - ERHVERVSINDRETNING I SMUKKE OMGIVELSER

Hos Factory Lodge er man omgivet af smukke og velbevarede bygninger midt i den lollandske natur. Bygningerne har tidligere fungeret som sukkerfabrik, men huser nu bl.a. konference- og festlokaler og Danmarks eneste Visual Climate Center. Indretningsopgaven for denne virksomhed lød på at indrette hotelfaciliteter. En lokal arkitekt fik til opgave, at stå for ombygningen og jeg blev sat på hotelindretningen.
  •  

    Se mere >>>

    Da jeg besøgte sukkerfabrikken første gang lagde jeg mærke til mange fine bygningsdetaljer. I min indretning gentog jeg flere af disse detaljer, for netop at bevare og fortælle historien om bygningernes oprindelige formål, som en af de første industribygninger i Danmark.

    Anretterkøkkenet i det fælles spise- opholdsrum, designede jeg som et værkførerbur. Et rum i rummet, som samtidig fungerede som opdeling mellem spiseområdet og opholdsområdet. Til overfladen på værkførerburet fandt jeg inspiration i en gammel ståldør med nitter og mange lag sort maling.

    Gamle fotografier fra produktionen af sukker, blev sat op i størrelse og brugt som dekorationer på værelserne. Et litografi fra dengang bygningerne var i brug, blev lavet til en stor fotostat og pryder nu endevæggen i spiseafdelingen. Vi ville gerne have bevaret det gamle rustikke murstensvægge indvendigt i rummet, men kravene til isolering gjorde at vi måtte lave gipsvægge. Men så gælder det om, at tilføre indretningen elementer, som netop skaber den stemning man ønsker, uden at virke kunstig.

    Mit design tager altid afsæt i funktionaliteten og den brug der skal være af rummet. Min indretning er altid enkel og nutidig, men ikke moderne, da mode er et flygtigt begreb, som ændrer sig hele tiden.

    Under indretningsprocessen fik Factory Lodge fremlagt 3D tegninger. På den måde fik virksomheden visualiseret mine tanker for indretningen og ruminddelingen.

     

    Se mindre <<<

 



COMWELL KOLDING - NÅR TIDEN ER INDE TIL FORNYELSE

Som indretningsarkitekt kræver projekter som konferencehotellet Comwell Kolding et tydeligt overblik, evnen til at forestille sig kreative designløsninger og et skarpt indretningsøje. 
I denne type erhvervsindretning for Comwell Kolding lød opgaven på mange forskellige delopgaver, som strakte sig over en periode på 8 år. I en så stor opgave er kunsten at lære både huset, funktioner, flow og medarbejdere at kende. Det hele hænger sammen.
 
 
  •  

    Se mere >>>

    Opgaven blev løst i et tæt samarbejde med direktøren og undervejs udarbejdede jeg et designkatalog hvor jeg samlede alle farver, stofprøver, belysning, møbeltyper, leverandører osv. På den måde kunne vi nemt finde oplysninger og gennemføre den røde tråd i hotelindretningen.

    Min indretningshjælp til Comwell Kolding bestod i nyindretning af 240 værelser, 4 suiter, gang- og opholdsarealer, restauranter, buffeter, mødelokaler, receptioner, foyer, teatersal, belysning, skiltning og mange mindre ad hoch opgaver.

    Senest hjalp jeg med at indrette hotellets nye tiltag: MeetingCamp. Comwell Kolding havde et ønske om en uforstyrret fløj til møder for ledelser, bestyrelser osv. Vi fik derfor indrettet denne "camp" som et lækkert område med plads til innovative processer, uden nogen forstyrrelse fra hotellets andre gæster. Området blev til MeetingCamp, som også omfattede et samarbejde med Masters reklamebureau.

    Direktør Hanne Gjørup Hansen (1999 - 2006) udtaler følgende om min tid hos Comwell Kolding: "Fornemmelse for indretning, smag, holdninger, overblik, oplevelser og indlevelse er nogle af de kvaliteter Susanne besidder. Vores mangeårige samarbejde har givet mig mange gode timer og resultater som jeg ikke selv ville kunne forestille mig mulige."

    Jeg har som fast tilknyttet indretningskonsulent fra 1999 til 2007 stået for hotellets designløsninger. Hotellet er bygget sammen med og administrerer Comwell Kolding Teater.

    Opgaven er udført under ansættelse på Tegnestuen Mejeriet, herefter i egen virksomhed. Klik på fotografierne til venstre for at se hotelindretningen i stort format. Se også Kolding Teater.

     

    Se mindre <<<
  •  

 



DONG ENERGY - NÅR INDRETNING FOR ERHVERV ÅBNER RUM

Dette indretningsprojekt er et godt eksempel på, hvordan indretning af de fysiske rum påvirker de mennesker, som færdes i en virksomhed.

Hos Dong Energy havde de et mødelokale, hvor indretningen ikke fungerede. Rummet var indrettet, så mødedeltagerne følte de sad for tæt over for hinanden. Samtidig var det en udfordring, at folk ikke kunne overskue de andre i lokalet, da bordet var for aflangt og smalt.
  •  

    Se mere >>>

    Det var besluttet at mødelokalet skule totalrenoveres og udstyres med det nyeste AV-udstyr og videokonferenceanlæg og at inventaret skulle udskiftes. Men - møbelfirmaet som skulle levere konferencestole og mødebord, havde ikke et bord i deres sortiment, der kunne løse opgaven. Rummets størrelse og form var en udfordring i forhold til hvor mange mødedeltagere, der gerne skulle være plads til. De havde brug for en indretningsarkitekt og jeg blev kontaktet. Efter det første møde fik jeg til opgave at designe hele rummet.

    Ud fra rummets form designede jeg en smuk bådformet bordplade med åbning i midten. Ovenpå blev lagt stjernelagt valnøddefinér som strålede ud fra midten - alt dette i samarbejde med Erik Jørgensens møbelfabrik i Svendborg. Som billederne fra Dong Energy viser, løste jeg bl.a. opgaven ved, at indrette ud fra rummets form og antallet af mødedeltagere.

    I mine indretningsprojekter er målet altid, at løsningerne er både æstetiske og funktionelle. Vi fik derfor også lavet usynlig strømføring med udtræk under bordpladen ved hver enkelt plads. Gennem det ene bordben, det eneste rør som går helt til gulv, hentes strømtilførslen nede fra kælderen. Lampen over bordet udformede jeg, så den fulgte bordpladens bådform.

    Løsningen blev videreført i endnu et VIP-mødelokale og desuden hjalp jeg med kontorindretning (fire kontorfløje + direktørkontor), opholdsarealer, café, nye toiletter og kunstophængning.

    Udført under ansættelse på Tegnestuen Mejeriet.

     

    Se mindre <<<
  •  

 



HOTEL SVENDBORG - NÅR DETALJER ER I FOKUS

På Hotel Svendborg blev min første opgave, at forny cafeen, finde rumdelere til restauranten og sætte mere lys på en buffet. Det udviklede sig efterhånden til indretning af værelser, gangarealer, konferenceområde med lounge, nye garderobeskabe og senest fornyelse af restauranterne.

I erhvervsindretning forsøger jeg ofte, at finde uudnyttet plads, som evt. kunne bruges mere optimalt. Dette er noget jeg generelt har opmærksomhed på. Både for at finde flere indretningsmuligheder og samtidig at optimere kvadratmeterne.
  •  

    Se mere >>>

    Når det kommer til uudnyttet plads, er gangarealer ofte et oplagt sted at starte. Hos Hotel Svendborg opstod ideen til en del af indretningen, da jeg hørte fra direktøren at hotellet gerne ville styrke sin grønne profil. Skåle med æbler blev stillet sammen med kagefadene på kaffebuffeten, men de fleste valgte kagerne. Min tanke var at æblerne skulle serveres et sted hvor konkurrenten ikke var kage. Jeg designede derfor hylder til æbler i gangen ved konferenceafsnittet. Min detalje med en hylde til æbler blev omtalt af “The Apple Nudge” fra iNudgeYou hjemmesiden:

    "There are several great things to notice about this solution.

    First of all this solution is based on what Behavioral Insights Team coined “one of the central findings from behavioral science“ – namely to make it easy for people to choose the preferred option. By placing the apples just before and just after people’s visit to the snack buffet, choosing apples now stands out as the easy choice.

    Second, apples are the easy choice partly due to the presentation of the apples. On the colorless background (grey wall, black shelves) the colorful apples stand out and are thus salient for the guests. This is indeed a nice design solution to making the apples stand out as attractive.

    Third, the well-placed shelves with salient apples are presented with situated information. The saying “an apple a day keeps the doctor away” prompts a preference held by many people to eat healthy. The saying is well known, easily interpretable and is a piece of information offered at the crucial point of decision making to remind the willing to eat healthy."

     

    Se mindre <<<

 



SUSHI STUEN - NÅR INDRETNING ÅBNER DØRE TIL DIN FORRETNING

Spiller dine visioner for din virksomhed sammen med de fysiske rammer? Erhvervsindretning handler om at åbne døre, og at lade de fysiske rammer invitere indenfor. Denne udfordring stod restaurant Sushi Stuen overfor.
  •  

    Se mere >>>

    Sushi Stuens kunder havde kommenteret på, at belysningen og indretningen i restauranten kunne være mere hyggelig. Jeg blev i den forbindelse kontaktet af ejeren for at komme med forslag til nye indretningsmuligheder.

    I mine forslag til denne type erhvervsindretning har jeg forsøgt at skabe en mere hyggelig atmosfære ved at: 1. Sammenkæde farverne fra et udsmykket loft med resten af lokalet gennem valg af belysning. 2. Ved at lave et højbords område for både gæster og take-away kunder. 3. Designe et vindfang i glas.

    Sushi Stuen har en smuk gammel loftsdekoration. Farverne herfra gav inspiration til at male en af væggene blågrå - både for at skabe mere sammenhæng, men også mere kant. På væggene placerede jeg restaurantens logo udskåret i hvide bogstaver.

    Jeg foreslog at tilføje en række mere af de eksisterende lamper og justere afstanden fra disse ned til bordene. På den måde blev der skabt en mere hyggelig atmosfære ved de enkelte siddepladser. Der blev også indbygget fjernbetjent LED lysbånd langs væggene i restauranten. I denne kombination kunne belysningen udover at skabe stemning give mere blikfang for forbipasserende.

    Som det sidste indrettede jeg et højbords område i massivt egetræ sammensat med lækre barstole fra HAY. Nyindretningen skabte plads til ekstra 8 spisende gæster, på det samme areal. Træk fra døren om vinteren blev minimeret med et vindfang i glas.

     

    Se mindre <<<

 



GERTZ DANISH BAKERY - NÅR INDRETNING SKAL SPILLE SAMMEN MED VISIONER

Det er altid en spændende udfordring at få kundens ønsker og visioner til at afspejle sig i indretningen af deres virksomhed. Gertz Danish Bakery er et eksempel på dette. Den tidligere Guldbager ønskede at starte et nyt butikskoncept - Gertz Danish Bakery. I den forbindelse blev jeg kontaktet af ejeren for at hjælpe med design og indretning.
  •  

    Se mere >>>

    Som virksomhed kontakter man ofte forskellige indretningsfirmaer, indretningskonsulenter eller arkitekter for at få inputs til en indretningsopgave. Det samme gjaldt for denne kunde - de var dog blevet i tvivl om hvilken retning de skulle gå. Logo skulle vælges og en del af inventaret var allerede bestilt, så der skulle ageres hurtigt.

    Gennem min rådgivning fik de hjælp til at indskærpe deres koncept. Herefter skulle jeg få visioner, logodesign og fysisk indretning til at spille sammen. Jeg kiggede på deres konkurrenter og især på Guldbageren, som de nu ville adskille sig fra. Stilmæssigt sigtede jeg efter en enkel og nordisk stil i indretningen og jeg fjernede de gyldne farver, som ellers var valgt. I stedet valgte jeg en mere kølig kontrastfarve for på denne måde at få bagværket til at træde tydeligt frem.

    For en kunde som Guldbageren fungerede det specielt godt, at jeg optegnede butikken i 3D. For det første var kunden mere med i processen. For det andet kunne de bedre vurdere og forholde sig til de indretningsløsninger jeg foreslår.

    En af de væsentligste ændringer jeg foreslog var at hæve gulvet i hele butikken for at udjævne højdeforskellen i de to rum, der var blevet lagt sammen til én butik. Jeg kunne straks se at problemet kunne løses ved at lave et enkelt trin helt henne ved indgangsdøren i stedet for en skrå rampe bag ved disken, som de ansatte skulle gå op og ned ad hele dagen. Det gav en meget bedre arbejdsgang og vi undgik en disk i to niveauer.

     

    Se mindre <<<

 



KRUUSE A/S - NÅR ERHVERVSINDRETNING ÅBNER DIALOGER

Netop denne opgave er et eksempel på, hvordan jeg som indretningsarkitekt kan byde ind med mange forskellige kompetencer til en opgave. Jeg blev kontaktet af HR-chefen for Kruuse A/S da der opstod behov for hjælp til nyindretning af to afdelinger. Disse afdelinger overvejede virksomheden at lægge sammen til én stor, men var ikke helt sikre på om det var en god idé. Flere af medarbejderne oplevede desuden dårlig akustik på kontorerne.

Firmaet var flyttet i nyt domicil og indretningsmæssigt havde man genbrugt inventaret fra de tidligere kontorer. I afdelingerne havde de enkelte medarbejdere gennem årene selv stået for indretningen. Dette betød at der nu manglede sammenhæng og en gennemgående stil i virksomhedens indretning.
  •  

    Se mere >>>

    Mit første indtryk var, at akustikken ikke fejlede noget og at det nok ville være en dårlig idé at slå afdelingerne sammen, da deres arbejdsfunktioner var meget forskellige. Min erfaring er at storrumskontorer skaber større problemer end de løser. Jeg foreslog en intern workshop for medarbejderne i begge afdelinger. Her skulle de stille skarpt på, hvor de mente de indretningsmæssige udfordringerne lå.

    Når det gælder erhvervsindretning kan virksomheden naturligvis ikke lade de enkelte medarbejdere stå for indretningen. Men - det er en rigtig god idé at inddrage deres erfaring og viden om hvordan arbejdet bedst udføres og arbejdspladsen fungerer. Det er vigtig information og på den måde sikres, at forandringerne i virksomheden opleves positivt af medarbejderne.

    Resultatet af workshoppen var særdeles positiv og jeg fik bekræftet, at de observationer jeg havde gjort mig blev delt af mange medarbejdere i virksomheden. Så de to afdelinger blev ikke slået sammen. I stedet blev der lavet "rum i rummet". Problemet var ikke akustikken, men den visuelle støj. Samtidig fik vi en liste med brugbare input og forslag til ændringer i flow, som var meget nyttige.

     

    Se mindre <<<

 

Programmeret og hosted af nordicweb